Pilgrimsvandring i Norabygden har skapat oförglömliga minnen

Så har vi en grupp om 15 personer vandrat i stillhet och meditation längs den historiska ED-leden under fyra (4) dagar. Från Berghamns Fiskekapell till Nora kyrka.

Vi startade med Gökotta i Berghamn Fiskekapell under ledning av Lennart Thylander (känd som Thylle). Blåsten låg på från havet, så det blev ett snabbt kyrkfika på fiskekapellsbacken. Alla ville iväg. Vi vandrade först längs vägen till Sälje Fäbodar där vi väntade in ytterligare två vandrare, som hade tjänstgjort på en annan gökotta. ED leden klättrar därifrån sakta uppför Välbergets branter. Det kanske var en tuff start, men väl uppe hade vi en vidunderlig utsikt över hela Norabygden – allt från HögaKusten bron, Ramsta/Gaviksfjärden och bort till Salteå och en glimt av Torrom. I ryggsäckarna hade vi medhavd lunch som Östanö Skafferi levererat på morgonen. Den smakade underbart.

På vägen ned från berget såg vi våren i sin allra bästa prakt. Harsyror, vitsippor och blåsippor i mångfald. Björkarna hade kommit olika långt i sin ”blomst”, så skogen skiftade i olika skira färger (ordet SKIR var ett nytt ord för de nyanlända – ett ord som vi fick anledning att återkomma till när vi dag två passerad sjön Skiringen). Så kom vi till ErkDaniels första koja i Ramsta. Även där en vacker vy över Ramstafjärden.

ErkDaniels var ju en man (f 1825) som fann sitt hem och lugn i skogen. Han byggde upp en koja i minst sagt varje by (man har hittat rester från inte mindre än 20 st). ”Ensam i skog och mark, med bibel och psalmbok som underhållning, visst var det ett enkelt sätt att leva! Mat kunde han få av det som växte i skogen kombinerat med lite jakt och fiske. Det berättas också att han utnyttjade rätten till mat hos folket i den bygd han för tillfället vistades”.

Hampe Svanbergs teckning

På eftermiddagen kom vi så till Hörsångs Camping där vi övernattade de följande två nätterna. Campingen hade precis sina första gäster för säsongen. Välstädat, trädavverkat, sköna sängar, men för några aningen kallt. Östanö skafferi levererade även underbar frukost till hungriga vandrare.

Dag två gick vi vidare via sjön Skirigen, Östanö byn mot Allsta där vi hittade ED koja nr2. En välbevarad koja med rejäl skorsten där Kidane – en 50årig farmer från Eritrea – fick prova att ligga ned. Han kunde enkelt föreställa sig hur ett liv på skogen kunde te sig för Erik.

Kidane provar kojlivet

Stegen förde oss sedan vidare ned till Felviken, där vi till havets brus kunde avnjuta lunchen. En välbehövlig vila blev det för några. Vi går många steg i bitvis rätt kuperad terräng (finns det några släta stigar i Höga Kusten?!). Vikmundsberget med sina väl bevarade järn- och bronsålders gravar var ett uppskattat stopp.

Dag tre traskade vi så uppför branterna till ED kojan i Eden. Myrstackar, skägglav i massor och annat som finns i skogen blev en lämplig lektion i vår svenska allemansrätt. Gruppen bestod av 8 nyanlända och 7 svenskar, så vi hade hela tiden ett givande och tagande både vad gäller språk, sedvänjor, kultur och naturliv. Under vägen sjöng vi många av de psalmer som ErkDaniels trallade på.

Väl framme i byn Gavik (även där vidunderlig utsikt – men nu en dimbeslöjad havsvik) kom vi så att vandra vidare längs landvägen mot Salteå. Nu behövde vi inte längre bevaka varje litet steg vi tog på stigarna utan nu kunde vi gå i samlad tropp och utbyta samtal med varandra. Älgtornen längs vägen blev nu vårt sällskap. Endast skogens alla fåglar med sin ljuvlig sång har varit vårt sällskap i övrigt. Vi har sett massor av bävergnag, älg- och tjäderbajs, men inga levande djur i övrigt. Jo några ekorrar har ibland skuttat framför oss.

Från Salteå kunde vi så se vårt mål – Nora kyrka. Vandringen gick längs grusvägar från Ärsta, Tjärned och sist då Torrom. De nyanlända övernattade i sina hem på Sunnebo. Vi övriga fick vårt härbärge i förträffliga Bed & Breakfast Prästkragen i Nora. Vi kunde summera dagarna, som gruppen tyckte innehållit det mesta. Vi har sjungit, dansat eritreansk- och afgansk dans, haft trevlig gemenskap, tagit del av underbar natur nu när sommaren står i sin bästa skrud och blivit stärkta till kropp och själ.

På söndagsförmiddagen samlade vi så för en gemensm liten vandring fram till kyrkan där vi firade mässa under Per Larsmarks ledning.

Så kan vi säga att Pilgrimsvandring efter ED leden i Norabygden är invigd. Ledens första 6 mil invigdes för två år sedan, men detta var den första pilgrimsvandringen. Och säkert inte den sista.

Margaretha, pilgrimsledaren

Annonser

4 kommentarer på “Pilgrimsvandring i Norabygden har skapat oförglömliga minnen

1. Så härligt! Vilken fin berättelse också. Det är väl bara att börja planera för en höstvandring? Det verkar ju ha varit mycket lyckat och uppskattat.

Gilla

2. Pingback: Norabygdens årskrönika 2017 – NORABYGDEN – HÖGA KUSTEN

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.